Samfund

Økologien holdt skansen i 2021

Foto: Økologisk Landsforening

Efter corona-året i 2020, hvor økologien slog alle salgsrekorder i detailhandlen med en vækst på 14 pct., stabiliserede detailsalget sig i 2021 på 16,0 mia. kr., hvilket er uændret i forhold til 2020. Det fremgår af den opgørelse for 2021, som Danmarks Statistik har offentliggjort i dag.

I 2021 købte danskerne økologiske fødevarer på samme niveau som 2020. Det betyder, at der i 2021 blev omsat for 16,0 mia. kr. i detailhandlen inklusiv online, hvilket svarer til omsætningen året før. Væksten har således stabiliseret sig i forhold til det første corona-år, hvor økologisalget slog alle rekorder, fordi danskerne spiste mere hjemme.

”Det er helt forventeligt og ret pænt, at væksten stabiliserede sig oven på så stort et hop. Økologien er robust og forbrugerne vælger stadig rene fødevarer, dyrevelfærd, rent grundvand og biodiversitet til,” siger Birgitte Jørgensen, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Økologisk frugt og grønt fortsat i vækst

Frugt og grønt er den største økologiske varegruppe med en omsætning på 6 mia. kr. og udgør dermed 37 pct. af det økologiske salg i 2021. Væksten fra 2020 til 2021 er på 2,2 pct.

”Vi glæder os over, at frugt og grønt stadig er i vækst. Det er helt i tråd med Økologisk Landsforenings mål om mere økologisk grønt på tallerkenen og den grønne omstilling, som vi kæmper for.”

Forbrugerne prioriterer i 2022

Økologisk Landsforening forudser, at også 2022 bliver et usædvanligt år. De stigende fødevarepriser, som følge af inflation, presser salget af både konventionelle og økologiske fødevarer.

”De foreløbige meldinger fra detailhandlen tyder på, at det økologiske salg også er påvirket. Men vi ser, at forbrugerne fortsat ønsker at holde fast i økologien og økologiens værdier. Når forbrugerne først har valgt at købe rene fødevarer til deres familie, så holder de fast. Nogle skifter til et billigere mærke, handler mere i discount eller skærer ned på luksus,” siger Birgitte Jørgensen og understreger, at økologiske kerneforbrugere typisk træffer deres fødevarevalg ud fra andre kriterier end pris.

”For dem handler det om værdier og gennem deres forbrug at være med til at sikre et bæredygtigt fødevaresystem. Økologien har et stærkt fundament, som kan klare sig igennem kriser. Det har vi set tidligere. Og der er ingen tvivl om, at forbrugerne både nu og på den anden side af krisen, vil støtte et fødevaresystem, som arbejder under hensyn til klima, drikkevand, dyrevelfærd og biodiversitet,” siger Birgitte Jørgensen.

Kommentarer