112

Iværksættere fik anderledes idé – og samlede 300.000 kroner ind til Ukraine

Der er 300.000 kroner på vej til Røde Kors’ humanitære arbejde i Ukraine fra fem iværksættere. Ved at benytte sig af en unik idé har de på to uger indsamlet pengene til at hjælpe ofrene for Ruslands invasion.

Krigen i Ukraine har rørt, forfærdet og ikke mindst aktiveret rigtigt mange europæere. Mange føler en forpligtelse til at hjælpe, og det her er vores bidrag.

Sådan lyder budskabet fra Kim Fredtoft, der er ophavsmanden til en iværksætteridé, der på to uger har rejst 300.000 kroner til Røde Kors’ humanitære arbejde i Ukraine.

Sammen med vennerne Gün Üret, Laust Kehlet, Henrik Andersen og Mads Nordskov, der alle er mindre iværksættere, nåede Kim Fredtoft frem til, at den mest effektive metode til at indsamle penge til det gode formål var ved at aktivere deres store netværk af iværksættervirksomheder.

Tilsammen driver de fem iværksættere en lang række velbesøgte hjemmesider, og de strikkede derfor et tilbud sammen, hvor andre virksomheder, mod en donation på 5.000 kroner til Røde Kors, fik omtale på de mange hjemmesider.

Det er inspirerende for os alle at se, hvordan der bliver støttet op om at hjælpe ukrainerne, som er blevet fordrevet fra deres hjemland,” siger Kim Fredtoft og fortsætter: ”Jeg og de andre iværksættere ønskede at donere et stort beløb, og det kunne vi kun, hvis vi stillede vores viden og netværk til salg.

En lille smule overraskende var der hele 60 virksomheder, der syntes, at det var en god idé, og derfor kan iværksættervennerne nu sende 300.000 kroner afsted til Røde Kors.

100.000 kroner var målet

Målet var oprindeligt at sælge 20 pakker og indsamle 100.000 kroner. At slutresultatet blev tre gange så højt kommer positivt bag på Kim Fredtoft og hans venner.

Vi sidder alle og er både meget overraskede, men også taknemmelige for det fantastiske netværk, vi har, og de mange virksomheder, der ønskede at hjælpe os med at hjælpe ofrene for krigen i Ukraine,” siger Kim Fredtoft og fortsætter: ”Hele det her projekt giver så meget mening for os. Alle har vundet ved projektet. Virksomhederne har fået markedsføring og omtale til en langt lavere pris end normalt, vi har kunnet hjælpe, uden at det har kostet os andet end vores tid, men det vigtigste er, at frugten af vores arbejde er endt direkte ude på jorden i Ukraine, hvor Røde Kors gør et fantastisk arbejde med at hjælpe de mange ofre og flygtninge.

En anden af deltagerne, Mads Nordskov, udtaler: ”Da Kim skrev og spurgte, om jeg ville være med til dette projekt, sagde jeg ja med det samme. Jeg havde selv gået og tænkt meget over, hvordan jeg bedst kunne hjælpe i den svære situation, og Kims idé gav så god mening. Jeg er stolt af at have været en del af dette her og have været med til at gøre en reel forskel.

Kommentarer